Billede af to el-lastbiler, der kører på en motorvej i hver sin retning.

El-lastbil: Opladning af tunge køretøjer

Ligesom med almindelige elbiler kommer der flere el-lastbiler på de danske veje. Lær mere om opladning af elektriske lastbiler samt fordele og udfordringer ved tunge eldrevne køretøjer.

Billede af Anne Cathrine Rask

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Sidst opdateret: 22/01-2024
Oversigt

El-lastbiler er på vej til at blive en vigtig del af den fremtidige transportsektor. De tilbyder en række fordele i forhold til traditionelle brændstofs lastbiler som eksempelvis lavere udledning af udstødningsgasser, mindre støj og lavere driftsomkostninger.

Eldrevne lastbiler

Lastbiler er med til at holde hjulene i gang i vores samfund. De transporterer varer og gods over lange distancer, og de er en vigtig drivkraft for økonomien.

Læs mere

Men lastbiler er også en forholdsvis stor kilde til forurening. De udleder store mængder af udstødningsgasser, der bidrager til luftforurening og negative klimaforandringer.

El-lastbiler er en lovende løsning på dette problem. De udleder nemlig ikke den samme mængde forurenende gasser.

Derfor kan det være en mere bæredygtig måde at transportere varer og gods på over længere afstande.

El-lastbiler: Fordele og udfordringer

Når det kommer til elektriske køretøjer, er der både fordele og ulemper. Det gælder også for el-lastbiler.

På nogle parametre kan elbiler og el-lastbiler karakteriseres som mere klimavenlige sammenlignet med køretøjer, der kører på fossile brændstoffer.

På den anden side, kan de også være mere upraktiske at køre i, fordi de kræver mere planlægning i forhold til rækkevidde og opladning.

El-lastbiler har en række strong>fordele i forhold til traditionelle lastbiler, herunder:

  • Mindre forurening: El-lastbiler udleder mindre udstødningsgasser, hvilket bidrager til at reducere luftforureningen og klimaforandringerne.
  • Reduceret støjniveau: El-motorer er meget stille, hvilket kan bidrage til at reducere støjforurening i byområder.
  • Lavere driftsomkostninger: El-lastbiler er generelt billigere at køre end diesellastbiler, da el er billigere end diesel.

Der er dog også en række udfordringer forbundet med el-lastbiler, herunder:

  • Rækkevidde: Rækkevidden på el-lastbiler er stadig begrænset i forhold til lastbiler, der kører på brændstof. Det kan eksempelvis være en udfordring for lastbiler, der skal køre lange distancer.
  • Ladeinfrastruktur: Der er behov for at udbygge ladenetværket for el-lastbiler, før de kan blive en mainstream-løsning. Hvis lastbilerne skal køre længere ture, er der nemlig behov for flere opladningsmuligheder på farten.

Opladning af lastbiler på el

Opladning af el-lastbiler er en vigtig faktor, der skal tages i betragtning, før man overvejer at investere i en el-lastbil.

Læs også

Man kan nemlig ikke bare oplade sin elektriske lastbil på en ladestander til almindelige elbiler. Det kræver typisk en særlig lader til lastbiler, der har adgang til en større mængde strøm sammenlignet med en almindelig ladestander.

Rundt omkring i landet kan du oplade din lastbil på særlige ladestationer, der er beregnet til tunge køretøjer.

Grundlæggende udbyder ladeoperatører to typer af opladere til el-lastbiler:

  • Vekselstrømsladere (AC-strøm): Vekselstrømsladere eller AC-ladning er den mest almindelige type oplader til el-lastbiler. De er relativt langsomme, men de er også billige og nemme at installere.
  • Jævnstrømsladere (DC-strøm): Jævnstrømsladere eller DC-ladning er meget hurtigere end vekselstrømsladere, men de er også dyrere og mere komplekse at installere.

Når det kommer til opladning af el-lastbiler, er det værd at vide, at ikke alle el-lastbiler kan lade på ladestandere med AC-strøm.

Ligesom med almindelige elbiler bruger lastbilernes batterier DC-strøm. Derfor skal AC-strømmen omdannes i lastbilens batteri, inden den kan lagres.

Nogle elektriske lastbiler har dog ikke en indbygget omformer. Det betyder, at de udelukkende kan lade på DC-ladestandere, hvor strømmen ikke skal omdannes, før den kan lagres i batteriet.

Ladeinfrastuktur til el-lastbiler

Der er behov for at udbygge ladeinfrastrukturen for eldrevne tunge køretøjer, før de kan blive en mainstream-løsning.

Læs også

I dag kan flere el-lastbiler køre op til 300 kilometer på én opladning. Udviklingen inden for elektrificeringen af tunge køretøjer tager fart de kommende år – ligesom det er tilfældet med almindelige elbiler.

Lastbilernes batterier bliver større, så de kan køre længere, og opladningsmulighederne bliver mere effektive samt lettere tilgængelige.

Det betyder blandt andet, at el-lastbiler højst sandsynlig kun kommer til at køre længere og længere per opladning.

Til trods for det, er udviklingen af ladenetværket et vigtigt skridt inden for elektrificeringen af tunge køretøjer. Jo flere ladestationer, der findes til el-lastbiler, jo nemmere bliver det at være chauffør i en el-lastbil.

Der er primært to former for ladeløsninger til el-drevne tunge køretøjer:

  • Offentlig ladenetværk: Offentlig ladeinfrastruktur er ladestandere, der er tilgængelige for alle. De findes ofte på offentlige parkeringspladser, servicestationer og rastepladser.
  • Privat ladenetværk: Privat ladeinfrastruktur er ladestandere, der er installeret på private ejendomme. De findes ofte ved virksomheder, lagerfaciliteter og byggepladser.

Udvikling inden for elektriske lastbiler

Udviklingen af el-lastbiler er i fuld gang. Flere og flere lastbilproducenter introducerer nye el-lastbilsmodeller, og der investeres i udvikling af ny teknologi til opladning af el-lastbiler.

Et eksempel på det er de offentlige ladestationer til tunge køretøjer, der er blevet indviet i løbet af 2023. Det betyder nemlig, at el-lastbilerne nu i højere grad kan lade på farten.

El-lastbiler er en teknologi, der har potentialet til at revolutionere den tunge transportsektor. De tilbyder en række fordele i forhold til traditionelle lastbiler, og udviklingen skrider stille og roligt fremad.

Få tilbud på ladestander til erhverv her